Giriş
Bu çalışmada yönetmenliğini David O. Russsel’ın
yaptığı 2011 yılında gösterime giren
“Dövüşçü (The Fighter)” isimli
filmin başrol karakteri Micky Ward
ve ailesinin yaşadığı olaylar; aile terapisti Bowen (1993)‘in öncülük ettiği Kuşaklararası
Aile Terapisi kuramının temel kavramları çerçevesinde ele alınacaktır. Alice'in 7 kardeşi ve 9 çocuğu vardır..
Alice ile Dick Eklund’dan doğan
çocuk: Dicky.
Alice ile George Eklund’dan doğan
çocuklar: Donna, Gail, Phyllis,
Cindy ve Cathy.
Alice ile George Ward’dan doğan
çocuklar ise Sherri ve Micky.
Gerçek bir hikâyeye dayanan filmde,
Micky Ward isimli karakterin kalabalık ailesi ve eski bir boksör olan şu anda
da antrenörlüğünü yapan abisinin etkisinde boks kariyerini ilerletmeye
çalışması anlatılıyor.
Dicky boksa 18 yaşındayım
diyerek, 12 yaşında başlamış. Micky bir yandan asfalt çalışmalarında amelelik
yapıyor.
Filmin ilk 5 dakikasında Dicky
sigara kullanıyor, oldukça sosyal, fiziksel bakımdan çok hareketli ve dışa
dönük davranışları görünüyor.
5. dakikada anında başlayan antrenman sahnesinde belgesel çekimi ve
antrenman olmasına rağmen Dicky’nin geç kalmasından onun sorumsuz bir yapıda
olduğu söylenebilir. Bu sırada ailenin 5 kız çocuğu yani Micky ve Dicky’nin 5
kız kardeşinin bir kenarda oturduğunu görüyoruz. Micky onların konuşkan
olduğunu belgeselcilere söylerken oradan biri lafa atlıyor ve Micky’ye
Dicky’nin ona ne kadar yardımcı olduğunu söylemesini istiyor.
Yine bu sahnede Dicky gelmediği
için Micky, üniformalı haldeki Keystone Polisi O’Keefe ile antrenmana başlıyor.
Ailenin annesi Alice ile burada tanışıyoruz. Kolunda fotoğraf albümleri ve
Dicky’nin nerede olduğunu sorarak antrenman salonuna giriş yapıyor. Bu sahnede
albümü belgeselcilere gösterirken Micky’ye “Bildiğin her şeyi Dicky öğretti di
mi tatlım?” diye Micky’ye karşılık bulmayan bir soru yöneltiyor ve durmaksızın
belgeselcilere fotoğraf albümünü anlatmaya devam ediyor.
8. dakikada geldiğimizde antrenman salonunda diğerleri biraz önce
bahsedilen işleri yaparken Dicky’nin neler yaptığını görmeye başlıyoruz. Dicky
bir odada arkadaşlarıyla uyuşturucu kullanıp boks maçı izleyip bir yandan da
boksçuluk oynayarak vakit geçiyor. Arkadaşlarından biri Micky ile antrenmanı
olduğunu hatırlattığında henüz saatin gelmediğini söylüyor ama bir arkadaşı ona
saatin kaç olduğunu söylediğinde antrenmana 2 saat 45 dakika geç kaldığını fark
ediyor. Dicky bunu fark ettiğinde panikle arabasının anahtarını arıyor fakat
bulamayınca antrenman salonuna doğru koşmaya başlıyor.
9. dakikada salona varıyor fakat girdiğini diğerleri fark ettiğinde
geç kalmışlığını “Dedektif olay yerine geldi.” laflarıyla şaklabanlık yaparak
bastırıyor ve antrenman yapmaya başlıyorlar. Alice ve Dicky antrenman maçı
sırasında Micky’yi cesaretlendirmek amaçlı birçok laf söylüyorlar.
12. dakikada başlayan bar sahnelerinde aileyi biraz daha tanıyoruz.
Yine bu bar sahnesinde Micky’nin Charlene’e olan ilgisini, üvey babası George’un
Micky’den habersiz girişimleri ile kadının telefon numarasını almasını
görüyoruz. Micky’nin girişken yapısı yok; ilişki konusunda çekingen ve
özgüvensiz davranıyor. George’a onunla konuşsam ve çıkma teklif etsem hayır der
diyor fakat George ve Charlene bu iletişimde daha aktif rol oynayarak iletişim
sağlanıyor. Faydalı üçgenleşme diyebilir miyiz???
Bu sırada birinin Charlene’e
sulanmasını gördüğünde Micky adama şiddet kullanarak karşılık veriyor, kibar
davranması konusunda adamı şiddetle uyarıyor ve Dicky de o sırada hemen desteğe
geliyor.
17. dakikada başlayan sahnede Micky’nin eski karısı Lauren,
ikisinin çocukları Kasie ve eski karısının yeni kocası Jimmy’yi görüyoruz.
Jimmy’nin sakin hatta çekingen ve bir yandan da anlayışlı tutumunu görüyoruz
fakat Lauren oldukça dik başlı. Burada eş seçiminde iki ilke olan benzerlik
ilkesi ve bütünlük ilkesinden bu iki evlilikte de eş tercihinin bütünlük
ilkesine göre yapıldığını gözlemliyoruz. Micky boks maçına gideceğinden ve
ziyaret gününde çocuğu görmeye gelemeyeceğinden ayrıca maç öncesi çocuğunu
görmek istediğinden buraya gelmiş fakat Lauren, Micky’nin ziyaret günü olmadığı
için çocuğu ona göstermek istemiyor. Yine de yeni kocanın araya girmeyi
istemediğini belirtmesine rağmen çocuğu göstermek istemesiyle Micky kısa
süreliğine çocuğuyla görüşüp vedalaşıyor, bu sırada para kazanıp daha büyük ev
alacağını ve daha çok görüşeceklerinin vaadini çocuğa veriyor.
18. dakikada maça gitmek üzere limuzin ile birlikte tüm ailenin
hazırlanmış olduğunu ancak Dicky’nin geciktiği için yola çıkamadıklarını
görüyoruz. Bu sırada O’Keefe Dicky’yi bırakıp bu boks yolculuğuna onsuz devam
etmesini öğütlediğini ancak Micky’nin “o’nsuz idare edemem” dediğini görüyoruz.
Sonra hep birlikte limuzinle Dicky’yi bir kadınla seviştiği evden almaya
gidiyorlar. Bu sırada dikkat çeken olaylar: Dicky annesinden gizlice buradan
kaçmak istiyor ve burada olduğunu annesinin bilmesini istememesi ve Dicky
kaçmaya çalışırken tam tellerinden üzerindeyken koşarak gelen George’un
öfkesine karşılık Dicky’nin adamın kafasına yumruğu çakması bunun üzerine
annesinin sahneye girmesi ama bu şiddet olayına karşı hiçbir şey olmamış gibi
Dicky’i alıp arabaya götürmesi. Micky de bu sırada George’a goril gibi koşturup
ne geliyorsun diye kızarak bir yandan da koluna girip kalkmasına ve yürümesine
yardım ediyor.
20. dakikada otellerine vardıklarında Micky’nin iki büyük valiz
taşıdığını diğer adamların ise ufak birer valiz taşıdığını görüyoruz. Dicky
yine bu otele giriş anında milletin karısına kızına sünüyor.
21. dakikada rakibin değiştiğini öğrendiğinde ailenin bir aradaki
duruşu ve Micky’nin “bu maça çıkamam” şeklindeki kaygılı tavrı benliliğinin
farklılaşmadığını destekler nitelikte. Burada Dicky sakin ve mantıklı
açıklamalarla Micky’nin kaygı düzeyini azaltarak onu maça çıkmaya ikna ediyor.
Annesi orada kanepeye oturmuş ayak ayaküstüne atmış bir yandan sigara yakarken
bir yandan da Dicky’ye “Söyle ona Dicky o her şeyi başarır” diyor. Neticede
Micky isteksiz ama ikna olmuş halde maça çıkıyorlar. Maça çıktıklarında ne
görsünler adam Micky’ye göre çok çok iri. Dicky hala kazanması için
cesaretlendirici koçluk yaparken Micky kendi skalasının üzerindeki rakibinden
çok fena dayak yiyor. Micky bu sonucu tahmin etmesine rağmen Dicky ve annesine
karşı koyamayarak bu makûs yenilgiye ne yazık ki kan revan içinde maruz
kalıyor.
25. dakikada Toma isimli karakter Micky’ye abisini bırakıp Las
Vegas’a gelmesi için teklif geliyor. Evlerine dönerken limuzinde bu konuda laf
açılınca annesi “Adam seni tuvalet kâğıdı gibi kullanmak istiyor, Abin olmadan
ailen olmadan Vegas’ta naparsın” diyor.
34. Dakikada Micky kız arkadaşı Charlene ile sinemadan çıktığında maçın yenikliğinin onda yarattığı duyguları şöyle ifade ediyor: “Herkese maçı alacığımı söyledim. Kimseye görünmek istemiyorum. Kızıma yeni ev alacığımı ve yanıma taşınabileceğini söyledim. Seni aramak istemedim mi sanıyorsun? Utancımdan yerin dibine girdim, eziklikten bıktım artık.” Diyor ve bu arada 3 hafta ortalıkta görünmüyor, ailesiyle de görüşmüyor sonrasında Charlene ile birlikte aileyi ziyarete geliyorlar.
Sonraki sahnelerde Micky olmadan
Dicky’nin illegal para kazanma çabalarını ve bunu başaramamasını izliyoruz.
Saadet zinciri kurma denemesi, sevgilisini satması vs… Sonunda Dicky hapse
giriyor, Micky boksu bırakmaya karar veriyor fakat Charlene, Micky’i boksa
dönmeye ikna etmeye çalışıyor başarısız oluyor. HBO belgeseli yayınlanıyor.
Micky bunu izleyince ve eli de iyileşmeye başlayınca antrenmanlara tekrar
başlıyor. Dicky ve Alice olmadan Sal adında bir menajerle anlaşıyor. Miky yeni
kariyer yolculuğunda annesi ve abisi olmadan ciddi başarılar kazanmaya
başlıyor. Dicky hapisten çıktığından Micky Sal ve kız arkadaşı yerine tekrar
ailesiyle birlikte çalışmayı tercih ediyor.
1. Saat 30. Dakikada Micky kendisinin abisi ve annesi tarafından
geri planda bırakılmasını abisini ringde döverek ve arkasından annesiyle
tartışarak ifade ediyor.
1. Saat 31. Dakikada
Dicky Charlene’e gidiyor. Micky’nin onu sevdiğini onu bırakmamasını eğer
isterse bırakıp gideceğini ama Micky’ye dönmesini istiyor.
Bundan sonra Dicky ve Micky
birlikte sıkı bir şekilde Kemer maçı (Orta Sıklet Dünya Şampiyonası) için
çalışmaya başlıyorlar.
1. Saat 46 Dakikada maçı kazanması için Dicky, Micky’ye şu sözleri
söylüyor: “Ben benim fırsatımın içine ettim. Sen Etme. Ringe çık, başından
geçen yaşadığımız her şeyi kullan. Bu senin fırsatın!” ve Micky maçı kazanıp
orta sıklet dünya şampiyonu oluyor.
Micky daha sonra büyük zaferler
kazanıyor, Charlene ile evleniyor ve kızı Kasie’yi de yanlarına alıp yaşama
hayalini gerçekleştiriyor.
BOWEN TERAPİSİNİN TEMEL KAVRAMLARINA GÖRE AİLENİN İNCELENMESİ
Bowen’in Sistem Teorisinde sekiz kavram bulunmaktadır. Bunlar:
1- Benliğin
Farklılaşması
2- Üçgenler
3- Nükleer
(Çekirdek) Aile Duygu Sistemi
4- Aile
Projeksiyon Süreci
5- Kuşaklar
Arası Aktarım mSüreci
6- Kardeş
Sırası
7- Duygusal
Geri Çekilme
8- Toplumsal
Regresyon
Filmde 8 çocuklu bir aile söz konusu. Anne Alice’in ilk
kocasından çocuğu Dicky, ikinci kocasından çocuğu Sherri ve Micky, şimdiki
kocası George’den çocukları ise Donna, Gail, Phyllis, Cindy ve Cathy. Bu
kalabalık ailede Micky’nin abisi Dicky ve annesi Alice’in gölgesinde
benliliğini farklılaştıramadığı bu sebeple yanlış boks maçları ile bir türlü
kendini gerçekleştiremediğini görüyoruz. Hatta bir noktada yenilgiler Micky’i
boks kariyerini bırakma noktasına getiriyor.
Ward ailesinin yaşam döngüsünü incelediğimizde ailenin Orta
Yaşta Anne – Baba döngüsünde olduğunu görüyoruz. Filmde Alice ve George çiftine
baktığımızda eş seçiminde iki ilke olarak Kenan Taştan’ın ifade ettiği
Benzerlik İlkesi ve Bütünlük İlkesinden bu ikilinin Bütünlük İlkesine uygun
eşleştiklerini söyleyebiliriz. Baskın bir kadın olarak Alice ile ona göre daha
çekingen bir erkek olarak George birbirlerinin eksikliklerini tamamlayabilecek
yapıda bir birliktelik kurmuşlar.
1. Benliğin Farklılaşması
Benliğin farklılaşmasını kısaca özetleyecek olursak kişinin
kaygı durumlarına aklıselim yaklaşıp kendi duygu ve düşüncelerini dengeli bir
şekilde ayırabilmesine kişi-içi farklılaşma, bireyin güçlü bir benlik duygusuna
sahip olması ve başkalarının etkisi altında kalmadan davranışlarını seçebilme
yeteneğine ise kişiler arası farklılaşma deniyor.
Burada Micky’ye bakacak olursak kararları etrafındaki
kişilerin almasıyla onun benliğinin farklılaşmadığı sonucuna ulaşabiliriz.
2. Üçgenler
Üçgenler bakımından Dicky, Annesi ve Micky filmdeki en bariz
üçgen olarak karşımıza çıkıyor.
3. Nükleer (Çekirdek) Aile Duygu Sistemi
Nükleer aile duygusal sistemi; tek bir kuşakta ailede görülen
yürürlükteki duygusal kalıplardır. Anne, baba ve çocukları arasındaki belirli
temel kalıplar geçmiş kuşakların kopyasıdır ve bunlar gelecek nesiller
tarafından takip edilecektir.
Aileyi bu bilgiye göre değerlendirmek için yeterli bilgimiz
yoktur. Yalnız Bowen’a göre füzyon yani benliliğin farklılaşması değil de aile
içinde bireyin erimesi arttıkça ve ailenin duygusal sistemi tehdit edildiğinde
aile anksiyetesi meydana gelir.
Charlene karakteri ile Micky’nin yakınlaşmasına Alice’in
gösterdiği tepki ve Charlene’in evini basmaları, burada onu dövme girişimleri
ailedeki füzyonlaşmayı, iç içe geçmiş sınırları bize gösteriyor.
4. Aile Projeksiyon (İz Düşüm) Süreci
Aile projeksiyon süreci, çocukların ailedeki yani duygusal sistemdeki problemleri ve gerilimleri bir sonraki nesle aktarma sürecidir. Bowen bu süreci “Ebeveynlerin problemlerinin çocuklara yansıtıldığı temel süreç.” olarak tanımlamıştır. Çiftler arasındaki çatışmalar bazen çözümlenemez ve çocuklara duygusal olarak yansır.
Ebeveyn çocuklarının çocuklara yansıdığı bir an olarak Micky’nin kızı Kasie’yi görmeye gittiğinde yaşanan konuşmalarda görebiliyoruz.
Kuşaklararası Aktarım Süreci
Aile projeksiyon sürecinin birden fazla kuşağa yayılmış ve yansıtılmış haline denir.
Filmde önceki ve sonraki kuşaklara dair bilgi göremedim.
Micky’nin yenilgi sonrası duyduğu utanç ve üzüntü ile ailesinden uzaklaşması ve Charlene’in yanına gitmesinde bu durumu görüyoruz.
Bowen, bireylerin doğum sırasının çekirdek ve geniş ailelerin
ve hatta geçmiş nesillerin duygusal sürecini anlamakta kullanılabilecek önemli
bir kavram olduğunu ileri sürmüştür. Bu bağlamda ailedeki büyük çocukta
liderlik ve sorumluluk vasıflarının göze çarptığını, sonraki çocuklarda ise
başkalarının onların yerine karar vermelerine izin veren daha bağımlı bir tavır
gözlendiği ifade edilmektedir.
İlk çocuk olan Dicky ve daha sonraki sıralarda olan Micky
karakterine bakıldığında bunu gözlemliyoruz. Micky bağımlı, çekingen, annesi ve
abisinin yönlendirmelerine göre yaşayan bir karakter.
8. Toplumsal Duygusal Süreç:
TERAPİ SÜRECİ
Bowen danışma sürecini
5 aşamada özetlemektedir:
1.
Danışman
genogram çizmeli
2.
Danışman
kendisini üçgenin dışında tutup eşlere tarafsız yaklaşmalı
3. Danışman Bowen modelini kullanarak duygusal sistemin fonksiyonlarını
öğretmeli
4. Danışman danışma seansında bir danışanın kendisini yönetmesi aracılığıyla
farklılaşmayı öğretmeli
5. Danışanlarla birlikte danışmayı sonlandırmayı kararlaştırmalı
Bowen’in aile
sistemleri terapisi uygulamasında 6 teknik ön plana çıkıyor.
Bunlar
1-
Genogram
2-
Süreç
Soruları Sorma
3-
İlişki
Deneyleri
4-
Aile
Koçluğu
5-
Ben
Durumları (Ben Dili)
6-
Duygusal
Tarafsızlık
7-
Kişiden
Kişiye İlişki
8-
Danışmanla
Konuş, Birbirinle Değil
Kullanılan Kaynaklar:
·
Tahsin
İlhan Dersleri ve Ders Notları
·
Kenan
Taştan Dersleri ve Ders Notları
·
Micheal
P. Nichols, “Aile Terapisi Kavramlar ve Yöntemler” Kitabı
·
Editör
Prof Dr. Şahin Kesici, “Vaka Örnekleriyle Birlikte Aile Danışma Kuramları ve
Teknikleri” Kitabı
0 Yorumlar